Glissando #25 – Manifesty

/ 8 gru 2014

20141208_123003

Manifest, emblematyczna forma wypowiedzi kultury nowoczesnej, związana jest z dźwiękiem oraz muzyką na szereg różnych sposobów. Nowy, liczący 160 stron, numer Glissanda przynosi zbiór tekstów, które badają te relacje z różnych punktów widzenia. Poświęcony w pierwszej kolejności historii związków między manifestami a tym, co audialne w Europie Środkowo-Wschodniej, numer podzielony został na cztery tematyczne działy, które spina wstęp Antoniego Michnika.

Glissando #25 – Manifesty

JUŻ W SPRZEDAŻY – ZAMÓW W NASZYM SKLEPIE!

CZYTAJ PEŁNY OPIS!

SPIS TREŚCI

wstęp /intro

Archeologia pojęcia manifestu / Krótka historia manifestów w Europie Środkowo-Wschodniej
Antoni Michnik

język komunikacja poezja /language communication poetry

Deklaracja słowa jako takiego
Aleksiej Kruczonych, tłum. Beata Szulęcka

Manifest: wzniosły krzyk sztuki życia sztuki
Tomasz Misiak

Dźwiękowa plazma, czyli o muzyce przyszłego znaku,
albo moje wysokie D opus 19 ∞
Horatiu Radulescu, tłum. Aleksandra Czyżewska-Felczak

Od bezsilności do katharsis – zapomniany manifest Totartu
Paweł Gawlik

Ariergarda 1. Taktyki komunikacyjne formacji Totart
Xawery Stańczyk

przeszłość teraźniejszość przyszłość /past present future20141208_125525

Manifest Niczewoków
tłum. Beata Szulęcka

Seeking the Seeking
Jan Topolski

Seeking the Lost Order. The Generation of Stalowa Wola
Andrzej Chłopecki, trans. Małgorzata Cnota

The Archaeology of Modern Music?
Roman Shiroukhov

StRes Manifest

Manifestos vs. Minefields. Trajectories of Contemporary Art
Lidia Ader

miasto państwo społeczeństwo /city state society

Dekret o Niczewokach poezji
tłum. Beata Szulęcka

Historia słuchania metropolis. Miejsce dźwięku w nowoczesnych wizjach miast
Paweł Krzaczkowski

Prekompozycyjny namysł: dysonans a zmiana społeczna
Agnieszka Grzybowska

Skala + maszyna = rezonans
Daniel Muzyczuk

Politics as Art – NSK, Laibach and Totalitarian Artistic Utopia
Natalia Skoczylas

Muzyka w manifestach i manifestacjach cyberrozrywki
Mateusz Felczak

jednostka wolność ciało /individual freedom body20141208_125313

Swobodna muzyka
Mikołaj Kulbin, tłum. Beata Szulęcka

Przykazania Anarchii
Doris Kösterke, tłum. Ewa Cichoń

Dźwiękowa komunia – o swobodnej improwizacji na marginesie
Przykazań Anarchii Doris Kösterke
Ewa Cichoń

Manifest neuromuzyki? Music for Solo Performer Alvina Luciera
Beniamin Głuszek

COUM guarantee disappointment. O muzyce, manifestach, miłości i rozczarowaniu
Klaudia Rachubińska

jebać system / trudne związki muzyki i polityki
Radosław Sirko

varia

It Has To Be Loud And It Has To Shine – an interview with Ewa Justka
by Weronika M. Lewandowska trans. Ewa Kozik

Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie
Krzysztof B. Marciniak

Zapach ciała i instrumentu
Barbara Kinga Majewska

Prawykon 2/2014: W.ALTER’s(Z.) Aleksandry Gryki
Jan Topolski, Adriana Borowska, Krzysztof Kwiatkowski, Izabela Smelczyńska, mod. Agnieszka Grzybowska