Intro

Jan Topolski, tłum. Jerzy Sergiusz Malanowicz / 28 marca 2017 / aktualności

CEE. Central and Eastern Europe – taki skrót odnaleźć można na etykietach wielu produktów. Ale cóż to znaczy? Oczywiste jest, że termin zawiera w sobie różne państwa, takie jak Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Chorwacja, Polska, Rumunia, Bułgaria i kraje bałtyckie. Ale cóż to znaczy? Tu i teraz? Nie wymażemy historii, wspólnej przeszłości Bloku Wschodniego, izolacji za żelazną kurtyną, prześladowań i bojkotów, niespełnionych pragnień i tanich podróbek. Równocześnie oznaczała ona wewnętrzną wolność – od kapitalistycznego finansowania i marketingu… Życie muzyczne było dawniej zupełnie odmienne. Jego widmo krąży nad nami i nic nie zapowiada, jakoby miało nas opuścić. To, co możemy zrobić, to zaakceptować je wspólnie z całą duchologią i wynikającą zeń nostalgią. Najbardziej zaskakuje to, że wciąż nie potrafimy komunikować się ze swoimi emocjami i z sąsiadami z Bloku. Przepływ idei, inspiracji i technik wynika z centro-peryferyjnego modelu gdzie Zachód wciąż wyznacza wzór; brak nam networkingu i jakichkolwiek relacji sieciowych, okrężnych i kłączowych. Brak nam wspólnej wiedzy i zrozumienia.

To nie pierwszy raz, gdy Glissando wyrusza na wyprawę po środkowym wschodzie (podejmowaliśmy próby w numerze #23 w 2012 roku i po części #25 w 2014) i z pewnością nie ostatnia (zamierzamy skupić się na kolejnych aspektach CEE ponownie w #32 i #35 numerze). Nasze motto pozostaje w zgodzie z dewizą naszego partnerskiego labelu Bôłt Records: New Music in Eastern Europe. Jednak ponownie, dokąd to zmierza? Pragniemy odkrywać na nowo, korygować i interpretować dawne ruchy awangardowe, ich dziedzictwo, także w kontekście wyzwań naszych czasów, nowych trendów, labeli i artystów. Jako przykład niech posłuży futurystyczna idea Symfonii syren, wymyślona przez Arseniiego Avraamova w latach 20. – utopijna myśl o muzyce przekraczającej granice, integrującej miejskie pejzaże dźwiękowe. Jej echo powraca w poetyckim, wieloznacznym tekście Lewe ucho wulkanu Małgorzaty Greszty, opisującym neofuturystyczną i neoindustrialną muzykę Rosji, jak zarazem w dogłębnym, szczegółowym portrecie Borysa Filanovsky’ego, który (co znaczące) wyprowadził się z St. Petersburga do Berlina, przygotowanym przez Vadima Keylina. Musieliśmy wybrać pewne państwa i motywy przewodnie, od których zaczniemy. Wybór padł na Grupę Wyszechradzką, Ukrainę, Białoruś, Rosję i byłą Jugosławię + skromną wycieczkę w rejony Rumunii. Oczywiście nie wyczerpuje to wszystkich interesujących nazwisk i zagadnień, dlatego też możemy z całą pewnością stwierdzić, że ciąg dalszy nastąpi…

Jubileuszowy numer #30 podzielony został na cztery rozdziały: Nasłuchiwania, Mapy, Lustra i Sylwetki. Większość tekstów jest w języku angielskim, a kilka w naszej mowie ojczystej (zwykle z tłumaczeniami dostępnymi online za pośrednictwem zawartych kodów QR). Więcej materiałów będzie ukazywać się na naszej stronie internetowej (www.glissando.pl/en), gdyż jak wspominaliśmy, nie jest to ostatnia nasza próba eksploracji tych regionów i tematyki. W Nasłuchiwaniach autorzy kreślą ich pierwsze wrażenia i interpretacje dotyczące terenów Europy Środkowo-Wschodniej. I tak m.in. poznamy historię przypadkowego odkrycia niezależnej węgierskiej stacji radiowej Tilós Radio oraz rozważymy na nowo historię Rumunii za sprawą nagrań Future Nuggets. Są to wszystko punkty wyjścia, niezwykle fascynujące i niekiedy idące bardziej w stronę duchologicznych wyobrażeń, niż rzeczywistych doświadczeń. Dalej możesz skorzystać z sześciu autorskich map, które poprowadzą Cię przez Petersburg, Lwów, Lublanę, Budapeszt, Bratysławę i Pragę. Pozwolą odkryć nie tylko najbardziej dynamiczne życie muzyczne powiązane z klubami, wydarzeniami, organizacjami, festiwalami i labelami, ale także poznać eventy i prądy związane z podziemiem, jak chociażby w dzielnicy Metelkova w stolicy Słowenii czy też ukryte klejnoty Pragi.

W Lustrach spojrzymy wstecz, nie tylko na pełną chwały przeszłość awangardy, ale także obecne wyzwania, w szczególności te dotyczące polityki. Stąd teksty analizujące wpływ idei Johna Cage’a na węgierskie Studio Muzyki Nowej czy jugosłowiańskie kompozycje elektroakustyczne i tamtejsze sceny performatywne przeplatają się z odczytaniem Praskiej Wiosny przez pejzaż hałasu i akustycznym poradnikiem demonstrowania. Wszyscy autorzy wydają się poszukiwać wolności, nawet jeżeli w eklektyczny sposób, jak jawią się programy istotnego Zagreb Music Biennale, czy ekscentryzmy pokroju niesławnego zespołu Popmechanika Siergieja Kuriochina. W końcu docieramy do rozdziału Sylwetki. Postaci niekiedy odbijają się we wspomnianych lustrach, jak serbsko-węgierska performerka Karalin Ladik czy pionierzy elektroniki Vladan Radovanović (Jugosławia) i Jozef Malovec (Czechosłowacja). Dalej coraz młodsi artyści dochodzą do głosu, od Petra Kofroňa, Irinel Anghel i Borysa Filanowskiego do Oksany Omelczuk, Aleksieja Szmuraka i Anny Zaradny.

Dosyć łatwo nakreślić parę rodzajów konstelacji imion, trendów i dekad dotyczących wspomnianych zagadnień – chronologiczne czy geograficzne. Zdecydowałem się jednak przy kształtowaniu #30 nie podążać oczywistą drogą, a w zamian ograniczyć się do wyobrażeń i wolnych skojarzeń. Tak czy siak, możemy naszkicować mapę naszych tekstów, gdzie nasycenie czcionki koresponduje z osią czasu (wraz z najbardziej aktualnymi wydarzeniami wypisanymi w kolorze czarnym i z odległymi w odcieniu wyblakłego atramentu) Mapa1-popralbo pomyśleć o schemacie wpływów i pomysłów, niczym o chmurze tagów mniej lub bardziej ze sobą związanych. Mapa2To zdecydowanie lepsza, a może raczej bardziej precyzyjna metoda na przeprowadzenie owej ekspedycji. Musisz zadecydować na własną rękę, z której skorzystasz. Cokolwiek wybierzesz, daj się porwać na wyprawę w rozległe, nieznane terytoria nowej muzyki Europy Środkowo-Wschodniej – nie naszą pierwszą i nie ostatnią.

Jan Topolski — teksty

Dźwięki nie tylko sąsiedzkie

SURVIVAL - warsztaty z krytyki sound artu, vol. 1

Mozaika, czyli fragmenty

Debata wokół drugiej odsłony „Projektu P” – Zwycięstwo nad słońcem | Solarize

Warszawska Jesień 2014 (4/5)

O dziecku nieinfantylnie – międzymiastowa debata edukatorów artystycznych

Warszawska Jesień 2015: LA MONTE YOUNG, TOEPLITZ, PRINS, STRZELEC, KREIDLER



Inne aktualności

Prasówka 07.08.2017

Redakcja

Intro

Daniel Brożek

Warsztaty z krytyki sound artu

Redakcja

Prasówka 29.07.2017

Redakcja

Muzyka, dźwięk, protest – specjalne wydanie prasówki

Redakcja

Prasówka 15.07.2017

Redakcja

Prasówka 01.07.2017

Redakcja

Inne artykuły

Czym był vaporwave?

Tomasz Jativa

Echa undergroundu

Anna Prokop

Odkurzanie starych klawiszy

Krzysztof Stefański

Twórczość Galiny Ustwolskiej w kontekście fenomenu prawosławnej jurodiwości

Polina Bielajewa

Kobieta w operze

Monika Pasiecznik

Rzeźbienie w dźwiękach – Graham Lambkin

Michał Weicher

O „Soundtrack From The First Violin Film” Bruce’a Naumana

Bradford Bailey, tłum. Antoni Michnik

Inne relacje

Edyp z Tufnell Park

Dorota Kozińska

Heroines of Sound 2017

Monika Pasiecznik

Creepy Teepee 2017

Karolina Karnacewicz, Piotr Tkacz

SURVIVAL – warsztaty z krytyki sound artu, vol. 1

Agata Janikowska, Anna Piecuch, Jan Topolski, Justyna Rudnicka, Martyna Woch, Mateusz Sabela, Weronika Sobolewska

Musica Electronica Nova 2017

Szymon Atys

9. CoCArt Music Festival 2017

Ewelina Orczyk

Poznańska Wiosna Muzyczna 2017

Ewa Chorościan

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>