Numer 31 (31) / 2017

g31-okladkaSound art, hasło przewodnie numeru pod redakcją Daniela Brożka, był pretekstem zarówno do ukazania różnorodności definicji tego kierunku sztuki współczesnej, jak i zakreślenia możliwych form i kierunków jego rozwoju. Sound art – rozumiany jako przygoda odkrywania nowych spojrzeń, interpretacji i możliwości działań w świecie dźwięku. Próba uchwycenia fenomenu zmiany perspektywy słyszenia. Eksperyment i wyzwanie, gest i nasłuchiwanie jego pogłosu. W dziale Mity założycielskie tropimy zagubione wątki i interpretacje minionych awangard w kontekście studiów nad dźwiękiem. Przestrzenie odnoszą się nie tylko zagadnień związków prac dźwiękowych z miejscem i architekturą, ale także stawiają pytania o wyzwania i możliwe kierunki ewolucji tej dziedziny. Strategie ilustrują na przykładach teoretyczne i praktyczne próby sprostania współczesnym możliwościom i wymaganiom różnorodnych perspektyw dźwiękowych. Z kolei w Praktykach przyglądamy się tym postawom twórczym, które w sposób szczególny stanowią o unikalności sound artu zarówno w kontekście sztuki współczesnej, jak i zachodniej tradycji muzycznej. Wreszcie Terytoria – pozbawiony redakcyjnych analiz i komentarzy wstęp do internetowej formuły przewodnika po ośrodkach i formatach, w których coraz częściej można doświadczyć sound artu. Zaproszeniem do praktyki dźwiękowej jest również załączona do numeru partytura/obiekt dźwiękowy przygotowany przez Sebastiana Buczka.

  • Czyny i rezonanse Daniel Brożek

Mity założycielskie

  • Stojące fale i metazabawki:
 rzeźba kinetyczna jako wczesny sound art Antoni Michnik
  • Sound art czy Klangkunst? Czytając niemiecką i brytyjską literaturę̨ na temat sztuki dźwięku Andreas Engström, Åsa Stjerna,
tłum. Alicja Grabarczyk
  • Rozmowa z Zygmuntem Krauze Daniel Muzyczuk
  • Między rzeźbą̨ a instrumentem: organologia według Partcha i Smetaka Jan Topolski
  • Fikcjofony urojone. Przewodnik po Muzeum Wymyślonych Instrumentów Muzycznych Małgorzata Andrys

Przestrzenie

  • Wskazówki do pracy z wielkimi falami powstałymi w wyniku przewodnictwa dźwięku przez strukturę architektoniczną
 Maryanne Amacher, 
tłum. Justyna Stasiowska
  • Perceptual geography Maryanne Amacher w kontekście sztuki dźwięku
 Justyna Stasiowska
  • Sztuka drgań Krzysztof Marciniak
  • Sound art 2.0 – nowe sensorium? Anna Prokop

Strategie

  • Uprawa dźwięku Paweł Romańczuk
  • Emocjonalny neurofeedback i dźwięk. Nowe spojrzenie na przestrzeń pomiędzy kompozytorem i słuchaczem
 Beniamin Głuszek
  • List do młodej koleżanki Rinus van Alebeek, tłum. Alicja Grabarczyk
  • Granica miedzy milczeniem a ciszą. O radykalności sound artu
 Filip Lech

Praktyki

  • Ariel Guzik. Kosmiczny rzemieślnik Piotr Tkacz
  • Wirtuozeria słuchania. Twórczość Éliane Radigue w kontekście historii sztuki dźwięku
 Daniel Brożek
  • Anna Zaradny. Echo bez źródła Natalia Sielewicz
  • Deklaracja formy. Rozmowa z Pawłem Kulczyńskim Jakub Knera

Terytoria

  • Sound art w Polsce dzisiaj: mapa ośrodków i ankieta
 Opracowanie: Daniel Brożek, Joanna Zabłocka
  • W samym Centrum.
Sound of Culture – Culture of Sound Krzysztof Marciniak
  • Sound art na płytach i w filmach Opracowanie: Daniel Brożek, Jan Topolski
  • WYDARCIE na Glissando #31 Sebastian Buczek