Numer 8 (8) / 2006

Po szeregu mniej lub bardziej Poważnych i Głębokich Esejów na Trudne Tematy, ósmy numer „Glissanda” jest iście wiosenny, lekki i ożywczy. Pełen gorących uniesień, choć poświęcony w większości muzyce z zimnej Północy: Danii, Finlandii, Islandii Norwegii i Szwecji. Od free impro po operę spektralną, od analogowego noise’u po wokalne mruczanki, od panteistycznego folkloryzmu po cesarsko-królewskiego rocka.

Obszerny dział Skandynawia otwiera zatem blok materiałów o Fińskim cudzie: ogólne teksty o scenie psychfolkowej związanej z wytwórnią Fonal (Agata Pyzik) czy sytuacji muzyki współczesnej (Miroslaw Pudlák), ale i monograficzne o legendarnym noise’owym duecie Pan Sonic (Maciej Smoczyński) czy tradycyjne analityczne wodzenie za ucho z …à la fumée Kaiji Saariaho (Krzysztof Kwiatkowski). Następnie objawiają się Trzy oblicza Danii: w wielkich modernistycznych symfoniach Pera Nørgårda (Maciej Jabłoński), dźwiękowej entropii kwartetów smyczkowych Benta Sørensena (Daniel Cichy) oraz w niezłomnej postawie Pelle Gudmundsena-Holmgreena (sylwetka i wywiad autorstwa Evy-Marii Jensen). Wielkiej różnorodności doświadczyć można w norweskim Fiord Improvisation: mamy tu zarówno słynne oficyny Sofa (Marcin Kiciński), Sillón (Tadeusz Kosiek) czy Rune Grammofon (Rafał Księżyk), jak i wywiady, a także sylwetki związanych z nimi muzyków: rozmowy z perkusistą Ingarem Zachem i jego kolegami (Marcin Kiciński), portrety eksperymentującej wokalistki (i nie tylko) Mai Ratkje (Agata Pyzik), wulkanu perkusji – Paala Nilssena-Love’a (Wawrzyniec Mąkinia), omówione zostanie również całkiem osobne zjawisko nu jazzu reprezentowanego przez Nielsa Pettera Molvaera (Tomasz Grajkowski). Na Szwedzkim stole znajdziemy wprowadzenie w twórczość dwójki kompozytorów: panteistki i folklorystki Karin Rehnqvist (Ewa Szczecińska) i niekonwencjonalnego postspektralisty Andreasa Hillborga (Adam Suprynowicz), dalej zapraszamy na smakowity esej o słynnym ośrodku poezji dźwiękowej Fylkingen (Dariusz Brzostek), jak i apologię geniusza improwizacji Matsa Gustafssona (Janusz Zieliński). Ostatni dział, Sagi i nowoczesność to panorama całej już Skandynawii: wstęp do opery Sera Norwega Henrika Hellsteniusa (Tomasz Cyz), tradycja i nowoczesność u Islandczyka Haukura Tómassona (Grzegorz Filip), przegląd (w formie poradnika) najsłynniejszych skandynawskich zespołów rockowych (Mateusz Franczak) oraz portret jednego z nich – norweskiego Kaizers Orchestra (Mariusz Gradowski). Dla każdego coś miłego – lekko, z wdziękiem i wiosennie!

Nieco bardziej ezoteryczny jest dział Muzyka i… nowe media, gdzie dokonujemy frapującego rekonesansu obszarów nieograniczonych i zarazem mało w Polsce rozpoznanych możliwości i koncepcji estetycznych, technologicznych i okołomuzycznych. Nasi autorzy eksplorują takie tematy jak: muzyka algorytmiczna w jej historycznych początkach (Anna Siemińska), audio art oglądany przez pryzmat własnej twórczości (Marek Chołoniewski), sound art, czyli pogranicza muzyki i instalacji (swój subiektywny przewodnik rozpoczyna tym tekstem Kamil Antosiewicz), instalacje oraz rola przestrzeni i architektury w wywiadzie z Robinem Minardem (Jacek Skolimowski), roboty i rzeźby muzyczne Jana Cardella (Janusz Zieliński), transmediale.06 – relacja z prezentacji najnowszych trendów (Grzegorz Kurek), dźwięk w sieci, czyli twórczość internetowa (Sabine Breitsameter) oraz oszałamiająca panorama muzycznych inspiracji naturą – od ciała i krwi, poprzez DNA i rośliny aż po pulsary (Paweł Frelik).

Numer uzupełniają materiały poświęcone szczecińskiemu świętu muzyki improwizowanej, elektronicznej i eksperymentalnej, czyli znamienitej majowej Musica Genera – zaprezentowanej w wywiadzie z jej twórcami i organizatorami – Anną Zaradny i Robertem Piotrowiczem (Michał Libera), jak i w żarliwej próbie opisu festiwalu i jego specyfiki (Wojtek Mszyca Jr.). Ponadto ciekawe wywiady z dyrektorem „Warszawskiej Jesieni”, a przy tym intrygującym kompozytorem Tadeuszem Wieleckim (Michał Mendyk i Jan Topolski), jak i z muzykami dwóch wspólnie w kwietniu koncertujących składów perkusyjnych, Z’EV i Hati (Dariusz Brzostek). Ten ostatni tekst płynnie prowadzi nas do trzech relacji: z grudniowych Dni Współczesnej Muzyki Włoskiej w Krakowie (Michał Mendyk, Monika Pasiecznik i Anna Pęcherzewska), lutowego przeglądu Musica Polonica Nova we Wrocławiu (Jan Topolski) oraz koncertu Grace Jones w Warszawie (Michał Libera).

I znowu wyszło ponad 130 stron. Ale jakich!