 
  Koszyk inspiracji Maji S.K. Ratkje
Patrząc na dorobek Maji Ratkje, urodzonej w 1973 roku norweskiej, jak sama się określa, komponujacej wykonawczyni (composing performer), można mieć wrażenie że składa się na niego praca co najmniej kilku artystów. Co po części jest prawdą – Ratkje nie stroni od najrozmaitszych kolaboracji i multidyscyplinarnych projektów. Nie da się jednak ukryć, że kompozytorka i wokalistka jest wręcz hiperaktywna - przyczyniła się do powstania ok. 150 albumów, komponowała muzykę orkiestrową, chóralną, kameralną, elektroniczną, live electronics, filmową i teatralną.
 
  Jakość ponad ilość. Futurofonia Festival 2025
Pierwszy Festiwal Futurofonia był przedłużeniem (a może rozszerzeniem?) gdańskiego cyklu koncertów pod tym samym tytułem. W moim kalendarzu festiwalowym usadowił się […]
 
  The colour of sounds in Gaza is grey — Mohamed Yaghi in conversation with Mariam Menawi
Mohamed Yaghi, born and raised in the Shuja’iyya* neighbourhood of Gaza, is a sound engineer and filmmaker who has never left […]
 
  Czeski maraton muzyki nowej. Ostrawskie Dni Muzyki Nowej 2025
Zdecydowanie bardziej zróżnicowane podejście do czasu zaprezentowały projekty minimaratonu muzyki elektroakustycznej. Bardziej eksperymentalnym przedsięwzięciom poszukującym nowości towarzyszyły te integrujące przeszłość z podejściem bardziej współczesnym. Pojawił się zatem utwór na drukarki 3D (Richard Grimm i Patrik Herman), ceramiczny system nagłośnienia (Manka Lustigová i Ursula Sereghy), inspiracje muzyką Philla Niblocka, który muzycznie i osobiście był stałą obecnością festiwalu aż do śmierci (Gerard Lebik), czy odwołania do musique concrète Schaeffera i Group de Recherches Musicales (Jean-Philippe Gross).
Oramics: bohaterki dźwięku
11 sylwetek kobiet zajmujących się dźwiękiem w bardzo różnych odsłonach – od modularów przez technikę sceniczną po mastering. Poznajcie bohaterki naszego nowego cyklu!
Sounds of Now Vienna 2025
Although the festival’s and courses’ structure followed the typical flow of composition workshops, personally, I felt that I was experiencing something new. I found myself in a rather rare situation for a critic: I wasn't simply invited to observe the final results during the concert, but also to see behind the scenes. I could witness the whole process of creation, the detailed work with the compositions, the rehearsals, the discussions between composer and performer, and all the courses, workshops, and lectures, delving deep into the creative process itself.
Cukry proste, cukry złożone – o twórczości Sary Glojnarić
Muzyka popularna stanowi dla Glojnarić bogaty rezerwuar, z którego czerpie na różne sposoby – poprzez bezpośrednie cytaty i nawiązania, ale także choćby poprzez inkorporowanie zestawów, list, rankingów. Listy, playlisty, katalogi, zestawienia, selekcje – Glojnarić interesuje tworzenie, strukturyzowanie, pielęgnowanie oraz porządkowanie mas muzyki popularnej jako tworzywa pamięci zbiorowej.
W poszukiwaniu piękna. Rozmowa z Jagodą Szmytką
tym dążeniu odkrywałam problemy jeden po drugim: notacyjne, fenomenologiczne, estetyczne. Estetyka to jest nauka, dyscyplina, w której człowiek się zastanawia, jak zbudowane jest dzieło sztuki, jakie ma warstwy i co sprawia, że one są kompozycją, jaka jest jej funkcja, po co idzie się na koncert… Chciałabym pisać taką muzykę, jakiej chcę słuchać. To nie jest nic odkrywczego. Lubię muzykę, która wydaje mi się po prostu ładna, chciałabym się nie bać szukać tego liryzmu w sobie, żeby nie być stale taka silna. Zawsze miałam gdzieś w sobie delikatność, ale nie lubiłam jej pokazywać. Być może dlatego było mi trudniej napisać kompozycję liryczną, bo to bym uważała jako takie zaprzedanie się słabości. To nie jest dobre.
Ufam swojemu materiałowi. Rozmowa z Piotrem Tabakiernikiem
Jan Topolski: Zdarza ci się do czegoś wracać i zmieniać w napisanych utworach? Piotr Tabakiernik: W którym momencie? Już po premierze? Może czasem […]
„najlepszy człowiek, jakiego poznałem” – Rafał Zapała we wspomnieniach
Ulubioną potrawą Rafała był omlet, najlepiej z pieczonym bakłażanem, uwielbiał celebrować śniadania, i od dzisiaj, jeśli zdarzy się nam jeść omlet, pomyślmy proszę o Rafale i smakujmy, smakujmy uważnie i głęboko, bo takim uważnym smakoszem był Rafał.
I don’t mind. I just want to play a snare drum solo. Rozmowa z Ryosuke Kiyasu
Muzyka awangardowa za rok może być zupełnie inna, a za dziesięć lat może wyglądać inaczej, być może nawet bez elektroniki, trudno przewidzieć, co się wydarzy. Ale muzyka awangardowa jest zawsze świeża, pełna wyzwań. To tego typu muzykę zawsze chciałem grać.
Wspomóż Glissando
Zawsze miło nam będzie otrzymać drobne wsparcie finansowe, które umożliwi dalszy rozwój "Glissanda".
 
             
      
 
   
    
  




